غزل رستمی غزل رستمی ، تا این لحظه: 14 سال و 5 ماه و 10 روز سن داره

تک ★ آسمون

از سرفه کودکان نترسيد

1389/12/8 23:19
نویسنده : غزل
881 بازدید
اشتراک گذاری

 شنيدن صداي سرفه کودکان براي والدين خوشايند نيست و معمولا باعث اضطراب والدين مي‌شود. اين در حالي است که سرفه هميشه نشانه بدي در کودک نيست...

 

 کودکان طي روز چند بار سرفه خواهند داشت و معمولا به دنبال عفونت تنفسي مثل سرماخوردگي ممکن است سرفه تا چند روز ادامه يابد. به هر حال، سرفه‌اي که بيش از 2 يا 3 هفته طول بکشد، حتما بايد بررسي شود.

اکثر کودکان به دنبال سرماخوردگي ساده دچار سرفه حاد مي‌شوند که اين مساله ممکن است طي سال چند نوبت تکرار شود. گاهي کودکاني که قبل از سنين مدرسه در مهدکودک‌ها نگهداري مي‌شوند، در سال دچار 8 بار عفونت تنفسي ساده مي‌شوند و به دنبال آن نيز کمتر از يک هفته سرفه‌شان ادامه مي‌يابد.

اما اگر سرفه‌ کودکي بيش از 2 تا 3 هفته ادامه يابد، يعني مزمن شده و معمولا علتي باعث اين مساله شده است که بايد حتما ارزيابي شده و به آن توجه شود. يکي از علل شايع سرفه مزمن در کودکان بيماري آسم است. بيماري آسم باتوجه به التهابي که در راه‌هاي هوايي کودک وجود دارد، باعث سرفه مزمن مي‌شود که اين مساله با عفونت تنفسي ويروسي تشديد خواهد شد. اين نوع سرفه در خواب و بيداري وجود داشته و معمولا در شب و با فعاليت و حضور در هواي سرد تشديد مي‌شود. از علل ديگر سرفه مزمن کودکان درگيري سينوس‌ها است که گاهي سرفه مزمن مي‌تواند تنها علامت عفونت سينوس باشد. رينيت آلرژيک يا آلرژي‌هاي فصلي يا تب يونجه که معمولا در بهار و تابستان و پاييز ديده مي‌شود نيز مي‌تواند باعث سرفه مزمن شود. از علل ديگر سرفه مزمن برگشت محتويات معده به حلق است که ريفلاکس نام دارد و نياز به مداخله پزشکي دارد. عفونت‌هاي سيستم تنفسي فوقاني و تحتاني نيز هر کدام به نوعي باعث سرفه مزمن مي‌شوند. تماس با دود سيگار و آلاينده‌هاي محيطي مثل دود‌هاي حاصل از سوختن چوب و مواد سوختي نيز از علل ديگر سرفه مزمن در کودکان هستند.

 اگر سرفه کودک به دنبال عفونت تنفسي ايجاد شده باشد معمولا نياز به مداخله پزشکي و مصرف دارو ندارد و طي يک يا دو هفته بهبود مي‌يابد. در موارد سرفه مزمن که معمولا بيماري زمينه‌اي باعث اين مساله مي‌شود بايد کودک ويزيت شده و بيماري زمينه‌اي تشخيص داده و درمان شود تا سرفه برطرف شود. در کودکان مصرف خودسرانه داروهاي ساپرس کننده سرفه توصيه نمي‌شود، چون اين امر مي‌تواند براي کودک بسيار خطرناک باشد.

نکته مهم اينکه به هر حال سرفه يک مکانيسم محافظتي در کودک است و با برداشتن موکوس، مواد محرک و عوامل عفوني از سيستم تنفسي باعث محافظت کودک مي‌شود. بنابراين از بين بردن مکانيسم سرفه به وسيله داروهاي از بين برنده سرفه در کودکان به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

سارا
8 اسفند 89 23:45
ممنونم خانمی که به من سرزدی


-
مامان ال ای
9 اسفند 89 10:38
سلام مامان غزل جون .خدا غزل روبراتون نگه داره .شاد باشید .ممن.ن که به ال ای من سر می زنین.