غزل رستمی غزل رستمی ، تا این لحظه: 14 سال و 5 ماه و 10 روز سن داره

تک ★ آسمون

كمك به كودكي كه كمبود وزن دارد

1389/12/9 12:15
نویسنده : غزل
1,280 بازدید
اشتراک گذاری

 از كجا بفهمم فرزندم زيادي لاغر است؟

براي ارزيابي وزن كودك فاكتورهاي فراواني را مي‌توان لحاظ كرد. آيا هميشه لاغر بوده است؟ آيا هر دو والدينش لاغرند؟ وضعيت كودكي كه تمايل ژنتيكي به لاغري دارد با كودكي كه هميشه نرمال و قوي بوده و به تازگي از وزنش كاسته شده يا افزايش وزنش متوقف شده، فرق دارد. حتي اگر كودك شما به تازگي شروع به لاغر شدن كرده باشد هم چندان جاي نگراني نيست.
دكتر استيون دانيلز، پروفسور امراض كودكان در مركز پزشكي بيمارستان كودكانِ سينسيناتي و عضو گروه تغذيه آكادمي مي‌گويد «به خاطر داشته باشيد كه وزن كودك عنصري ديناميك است و با توجه به رشد تغيير مي‌كند».
دانيلز معتقد است وقتي افزايش قد بر افزايش وزن پيشي بگيرد، فرزند شما مدتي لاغرتر به نظر مي‌رسد تا زماني كه دوباره افزايش وزن او آغاز شود. همين طور ممكن است كه به تدريج افزايش وزن كودك بر افزايش قد او پيشي بگيرد و باعث اضافه وزن او شود. دانيلز مي‌گويد پزشكان متوجه شده ‌اند كه كودكان بسياري با افزايش سن دچار اضافه وزن مي‌شوند درحالي كه بسياري شان در ابتدا كمبود وزن داشته اند.

 بهترين راه در تشخيص كمبود وزن و راههاي مقابله با آن، آن است كه با پزشك كودك قراري بگذاريد و او رژيم و وزن كودك را ارزيابي كند.
پزشك چگونه تشخيص مي‌دهد كه فرزندم كمبود وزن دارد؟

پزشك فرزند شما فاكتورهاي مطرح شده فوق را بررسي مي‌كند : وزن والدين چه قدر است و چه مدت لاغر بوده است. همچنين عادتهاي غذايي كودك و سلامت عمومي‌اش را بررسي مي‌كند. احتمالا درباره مشكلات پزشكي كودك كه ممكن است در لاغر شدنش تاثير گذاشته باشد، مثل اسهال مزمن يا استفراغ، هم خواهد پرسيد. 
پزشك قد و وزن كودك را اندازه مي‌گيرد و روي نمودار رشد ترسيم مي‌كند. امروزه پزشكان از نسل جديدي از نمودارهاي رشد استفاده مي‌كنند كه توسط سازمان كنترل بيماري تهيه شده و شاخص توده بدني كودك يا bmi را لحاظ مي كند؛ اين شاخص نسبت وزن و قد را در تعيين ميزان تناسب آنها اندازه گيري مي‌كند. Bmi نسبت به مقياس وزن شاخص بهتري براي تركيب بدن است. درحالي كه bmi در بزرگسالان به كمك فرمول مستقيم وزن و قد محاسبه مي‌شود، فرمول تعيين bmi در كودكان جنسيت و سن را هم لحاظ مي‌كند، چرا كه تركيب بدن با افزايش سن كودك تغيير پيدا مي‌كند.
اگر bmi كودك شما كمتر ازصدك 5 ام باشد، كمبود وزن دارد. پزشك سوالاتي درباره رژيم غذايي كودك مي‌پرسد تا به كمبودهاي اصلي پي ببرد. وي ممكن است راهنماي هرم غذايي را در اختيارتان قرار دهد تا به كمك آن دريابيد كدام گروه غذايي به قدر كافي به فرزندتان نمي‌رسد. احتمالا معاينه جسمي هم به عمل مي‌آورد و آزمايشي هم مي‌گيرد تا مطمئن شود دليل پزشكي ديگري در كار نباشد، مخصوصا اگر كودك شما خوب غذا مي‌خورد اما تغييروزن پيدا نمي‌كند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

آوا
9 اسفند 89 12:27