غزل رستمی غزل رستمی ، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 30 روز سن داره

تک ★ آسمون

سكسكه كودك

1389/12/21 21:36
نویسنده : غزل
1,735 بازدید
اشتراک گذاری

 

سکسکه در شيرخواران

در مواقع سكسكه كودك چه كنيم؟

 در زبان لاتین به سکسکه Simulates اطلاق می شود که از لغت Singult به معنی تلاش برای نفس کشیدن در حین هق هق گریه مشتق شده است.سکسکه همچنان به عنوان یکی از اسرار پزشکی باقی مانده است و تا به حال، نقش و عملکرد مفیدی برای آن شناخته نشده است. در واقع سکسکه عبارت است از انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم و عضلات تنفسی بین دنده ای.

سکسکه یک علامت است و نه یک بیماری، در ایجاد سکسکه دیافراگم (عضله بزرگ و نازکی که قفسه سینه را از شکم جدا می کند) و عصب فرنیک (عصبی که دیافراگم را به مغز وصل می کند) نقش دارند. معمولاً در حین سکسکه، صدایی تند و سریع که در اثر حرکت غیرارادی عضلات دیافراگم و متعاقب آن بسته شدن سریع تارهای صوتی، پدید می آید،شنیده می شود.
تقریباً همه ممکن است دچار سکسکه شوند، حتی جنینی که در رحم مادر است، اما به طور کلی مردان به مراتب بیشتر از زنان دچار سکسکه می شوند. اما عملاً هر فردی از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال، آن را تجربه می کنند.
سکسکه معمولاً یک مشکل گذرا و خوش خیم است. با این حال، همین عارضه ساده، در صورتی که بیش از حد ادامه پیدا کند، می تواند آزار دهنده و ناتوان کننده باشد. اغلب اوقات سکسکه، بیش از ۴۸ ساعت طول نمی کشد ولی در فرم مداوم، فرد بیش از ۲ روز و کمتر از ۱ ماه مبتلاست و در موارد بیشتر یا در صورتی که با بیماری ها ی دیگری مثل مشکلات قلبی- ریوی همراه باشد، فرد نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.


در ضایعات مغزی، ضربه و تومورهای مغزی و یا به دنبال بی هوشی ها نیز، امکان بروز سکسکه وجود دارد. عموماً سکسکه با این علت، خود به خود بهبود یافته و غالباً در افراد مضطرب و دارای استرس بالا و یا متعاقب خبر خوشایند و غم انگیز تظاهر می کند و در برخی مواقع مصرف دارو و سموم نیز علت آن است.

سکسکه در شيرخواران
سكسكه به خاطر ورود هوا به معده كودك، در هنگام شيرخوردن به وجود مي آيد. انبساط ناگهاني معده به خاطر حجم زياد هوا، موجب انقباض ديافراگم مي شود و سكسكه را در پي دارد.
اين حالت در نوزادان زياد ديده مي شود و احتمالابه خاطر اين است كه پرده ديافراگم، هنوز به طور كامل رشد نكرده است. اما خود به خود و عموما در دو ماهگي كاهش مي يابد.
شايد اين حالت براي بدن كوچك نوزاد، حالتي عجيب و سخت باشد، اما در واقع اين انقباضات، همراه درد نيست، مشكلي براي او به وجود نمي آورد و باعث گريه اش نمي شود. همچنين بد نيست بدانيد كه كودك در دوران جنيني نيز سكسكه مي كند و اين حالت چندان برايش عجيب نيست، با اين تفاوت كه سكسكه جنين به خاطر هوا نيست، بلكه مايع آمنيون، موجب سكسكه مي شود.
بين سكسكه، باد گلو و سريع شيرخوردن نوزاد هيچ رابطه اي وجود ندارد، زيرا سكسكه اصلابه مشكلات گوارشي بستگي ندارد .

در مواقع سكسكه كودك چه كنيم؟
معمولا هيچ كار خاصي لازم نيست ، فقط آرامش خود را حفظ كنيد تا سكسكه برطرف شود.
اگر سكسكه طول كشيد، كودك را چند دقيقه به شكم صاف بخوابانيد.
همچنين اگر کودک بزرگتر از 6 ماه است، مي توانيد مقداري آب به او بدهيد.
توجه داشته باشيد كه اگر كودك در حال سكسكه كردن است، بازهم مي توانيد با خيال راحت او را بخوابانيد.
در هر صورت معمولا سكسكه بعد از چند دقيقه متوقف مي شود.
گفته شد، معده خیلی پر و انباشته نیز می تواند باعث حمله های سکسکه شود که به شکل غیرارادی بروز می کند
 
 
خوردن بیش از حد غذا و با سرعت، به درون کشیدن هوای بیش از اندازه، تغییر ناگهانی در دمای معده؛ مثل نوشیدن مایعات سرد بلافاصله بعد از نوشیدن یک نوشیدنی داغ باعث تشدید سکسکه می شود.

در بیماری که آیروفاژی (بلع هوا) علت سکسکه است، باید از صحبت حین صرف غذا، پرهیز کند، غذا را به خوبی جویده و با استرس و اضطراب صرف نکند.
 
درمان سکسکه با علت رفلاکس، مصرف حجم کم غذا و پرهیز از خوابیدن پس از غذا خوردن است.
 
داروهایی هم برای درمان سکسکه معرفی شده اند که سردسته داروهای مؤثر در درمان سکسکه کلروپرومازین است

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان فرزانه
27 اسفند 89 14:30
سلام ممنون از مطالبت نیایش رفلکس داره و گاهی سکسکه می کنه