غزل رستمی غزل رستمی ، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 30 روز سن داره

تک ★ آسمون

شيشه شير عامل پوسيدگي دندان کودکان است

1390/1/8 19:36
نویسنده : غزل
1,065 بازدید
اشتراک گذاری

               

 محققان هشدار دادند:

شيشه شير عامل پوسيدگي دندان کودکان است 

 

نتايج مطالعات جديد نشان مي‌دهد: تغذيه با شيشه شير مخصوصا در شب‌ها عامل پوسيدگي دندان کودکان است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، پوسيدگي دندان ناشي از شيشه شير نوعي پوسيدگي وسيع و پيشرونده در دندان‌هاي شيري است که در اثر تجمع مايعات قابل تخمير روي دندانها ايجاد ميشود.

اين مطالعه به منظور تعيين تاثير عوامل تغذيهاي در ايجاد پوسيدگي دندان ناشي از شيشه شير در کودکان 2 تا 4 ساله توسط معصومه شيرزايي، استاديار دانشکده دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان انجام شد.

در اين مطالعه تحليلي مقطعي عادتهاي شير خوردن کودک در نوزادي نظير تغذيه با شير مادر يا شيشه و تناوب مصرف آن در روز و شب در230 کودک 4-2 ساله که با روش تصادفي چند مرحلهاي انتخاب شده بودند، مورد بررسي قرار گرفت. معاينه کودک با سوند و آينه انجام گرفت. معيار تشخيص پوسيدگي شيشه شير، پوسيدگي حداقل دو دندان سنترال ماگزيلا بود.

يافتهها حاکي از آن بود که شيوع پوسيدگي شيشه شير در جمعيت مورد مطالعه 13 درصد بود. فاکتورهاي تغذيه با شير مادر، دفعات تغذيه با شيشه در شب، مراجعه به دندانپزشک و جنس با عارضه ارتباط معني دار داشتند. دفعات تغذيه از شير مادر در شب، تغذيه با شيشه در شب يا روز تاثيري در ايجاد پوسيدگي شيشه شير نداشتند.

نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد: شيوع پوسيدگي ناشي از شيشه شير در مصرف کنندگان شير مادر پايينتر، اما در کودکاني که به دفعات متعدد در شب با شيشه تغذيه ميشدند و همچنين پسران، بالاتر بود.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

نسترن
10 فروردین 90 14:03
سلام مامان غزل جون. عیدت مبارک.ممنونم مطالب مفیدی بود